
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه8
پیشگامان تدوین علوم قرآنى
جلال الدین سیوطى مى&rlm گوید:
علوم قرآنى و سیر تاریخى نگارش&rlm هاى آن
علوم قرآنى، به مجموعه&rlm اى از علوم اطلاق مى&rlm گردد که براى فهم و درک قرآن مجید به عنوان مقدمه فراگرفته مى&rlm شوند. به بیان دیگر، مباحثى که قبل از تفسیر قرآن و فهم آیات الهى، آشنایى با آنها براى هر مفسر و محققى لازم است، مجموعه مباحث علوم قرآنى را تشکیل مى&rlm دهند. زرقانى در تعریف آن مى&rlm گوید:
مباحثى است متعلق به « قرآن&rlm » از جهت نزول قرآن، ترتیب، جمع، کتابت، قراءت، تفسیر، ناسخ و منسوخ و نظایر اینها (1)
روشن است که چنین تعریفى از علوم قرآنى حد و مرز مشخصى را براى مسائل قابل طرح در این علم بیان نمى&rlm کند و از این روست که بعضى، شمار انواع این علوم را پنجاه، برخى هشتاد و عده&rlm اى چهارصد و یا حتى بیشتر از آن ذکر نموده&rlm اند (2) . در حقیقت، دلیل عمده این اختلاف، نحوه نگرش آنان به قرآن از جوانب مختلف و شیوه تقسیم&rlm بندى مباحث آن به صورت&rlm هاى متفاوت بوده است. به عنوان مثال، بدرالدین محمدبن&rlm عبدالله زرکشى در البرهان فى علوم القرآن فهرست انواع علوم قرآنى را

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-100820-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d9%84%d9%88%d9%85-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86%d9%89-%d9%88-%d8%b3%d9%8a%d8%b1-%d8%aa%d8%a7%d8%b1%d9%8a%d8%ae/
- ۹۵/۰۶/۰۹