فایل فلش 20

  • ۰
  • ۰
تحقیق

لینک *پایین مطلب*

فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)

تعداد صفحه31

فهرست مطالب

عدل بشری و عدل الهی

عدل چیست ؟

الف . موزون بودن :

ب . معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعیض است

ج . رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق ، حق او را

د . رعایت استحقاقها در افاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت

به آنچه امکان وجود یا کمال وجود دارد

راهها و مسلکها

تبعیضها

آیا نظام جهان ، ذاتی جهان است ؟

سر منشأ اصلی مسائل گوناگون عدل قرآن است:

چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامی قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش&rlm مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل به&rlm گوش

می&rlm خورد ؟ اینکه در همه حوزه&rlm ها سخن از عدل بود باید یک ریشه و سر منشأ خاص داشته باشد. آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده که همه این جریانها را او بر می&rlm انگیخته و تغذیه می&rlm کرده است ؟
از نظر ما ریشه اصلی و ریشه ریشه&rlm های طرحهای علمی و عملی مسأله عدل را در جامعه اسلامی ، در درجه اول ، در خود قرآن کریم باید جستجو کرد . قرآن&rlm است که بذر اندیشه عدل را در دلها کاشت و آبیاری کرد و دغدغه آن را چه&rlm از نظر فکری و فلسفی و چه از نظر علمی و اجتماعی در روحها ایجاد کرد .
این قرآن است که مسأله عدل و ظلم را در چهره&rlm های گوناگونش : عدل تکوینی&rlm ،عدل تشریعی ، عدل اخلاقی ، عدل اجتماعی طرح کرد .
قرآن تصریح می&rlm کند که نظام هستی و آفرینش ، بر عدل و توازن و بر اساس&rlm استحقاقها و قابلیتها است . گذشته از آیات زیادی که صریحا ظلم را از ساحت کبریائی بشدت نفی می&rlm کند ، و گذشته از آیاتی که ابلاغ و بیان و اتمام حجت را از آن جهت از شؤون پروردگار می&rlm شمارد که بود اینها نوعی&rlm
عدل ، و هلاک بشر با نبود آنها نوعی ظلم و ستم است ، و گذشته از آیاتی&rlm که اساس خلقت را بر حق - که ملازم با عدل است - معرفی می&rlm نماید ، گذشته&rlm از همه اینها در برخی از آیات ، از مقام فاعلیت و تدبیر الهی بعنوان&rlm مقام قیام به عدل یاد می&rlm کند :
شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط آل عمران.

و یا عدل را ترازوی خدا در امر آفرینش می&rlm داند :

و السماء رفعها و وضع المیزان » .
در ذیل همین آیه است که رسول خدا فرمود :
بالعدل قامت السموات و الارض »
آسمانها و زمین به عدل برپا است .
عدل تشریعی یعنی اینکه در نظام جعل و وضع و تشریع قوانین ، همواره اصل&rlm عدل ، رعایت شده و می&rlm شود نیز صریحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است . در قرآن کریم تصریح شده که حکمت بعثت و ارسال رسل این است که عدل و قسط بر نظام زندگانی بشر حاکم باشد :
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم&rlm
الناس بالقسط » .
همانا فرستادگان خویش را با دلائل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب&rlm و مقیاس ( قانون ) فرستادیم تا مردم بدینوسیله عدل را بپا دارند .
بدیهی است که برقراری اصل عدل در نظامات اجتماعی ، موقوف به این&rlm است که اولا نظام تشریعی و قانونی ، نظامی عادلانه باشد ، و ثانیا عملا به&rlm مرحله اجرا در آید .
علاوه بر



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-100370-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d8%af%d9%84-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
  • ۹۵/۰۶/۰۷
  • matin rezania

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی