
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه31
فهرست مطالب
عدل بشری و عدل الهی
عدل چیست ؟
الف . موزون بودن :
ب . معنی دوم عدل ، تساوی و نفی هرگونه تبعیض است
ج . رعایت حقوق افراد و عطا کردن به هر ذی حق ، حق او را
د . رعایت استحقاقها در افاضه وجود و امتناع نکردن از افاضه و رحمت
به آنچه امکان وجود یا کمال وجود دارد
راهها و مسلکها
تبعیضها
آیا نظام جهان ، ذاتی جهان است ؟
سر منشأ اصلی مسائل گوناگون عدل قرآن است:
چرا کلام اسلامی بیش از هر چیز به مسأله عدل پرداخته است ؟ و چرا فقه اسلامی قبل از هر چیزی مسأله عدل برایش&rlm مطرح شد ؟ و چرا در جهان سیاست اسلامی بیش از هر کلمه ای کلمه عدل به&rlm گوش
می&rlm خورد ؟ اینکه در همه حوزه&rlm ها سخن از عدل بود باید یک ریشه و سر منشأ خاص داشته باشد. آیا جریان اصلی دیگری در کار بوده که همه این جریانها را او بر می&rlm انگیخته و تغذیه می&rlm کرده است ؟
از نظر ما ریشه اصلی و ریشه ریشه&rlm های طرحهای علمی و عملی مسأله عدل را در جامعه اسلامی ، در درجه اول ، در خود قرآن کریم باید جستجو کرد . قرآن&rlm است که بذر اندیشه عدل را در دلها کاشت و آبیاری کرد و دغدغه آن را چه&rlm از نظر فکری و فلسفی و چه از نظر علمی و اجتماعی در روحها ایجاد کرد .
این قرآن است که مسأله عدل و ظلم را در چهره&rlm های گوناگونش : عدل تکوینی&rlm ،عدل تشریعی ، عدل اخلاقی ، عدل اجتماعی طرح کرد .
قرآن تصریح می&rlm کند که نظام هستی و آفرینش ، بر عدل و توازن و بر اساس&rlm استحقاقها و قابلیتها است . گذشته از آیات زیادی که صریحا ظلم را از ساحت کبریائی بشدت نفی می&rlm کند ، و گذشته از آیاتی که ابلاغ و بیان و اتمام حجت را از آن جهت از شؤون پروردگار می&rlm شمارد که بود اینها نوعی&rlm
عدل ، و هلاک بشر با نبود آنها نوعی ظلم و ستم است ، و گذشته از آیاتی&rlm که اساس خلقت را بر حق - که ملازم با عدل است - معرفی می&rlm نماید ، گذشته&rlm از همه اینها در برخی از آیات ، از مقام فاعلیت و تدبیر الهی بعنوان&rlm مقام قیام به عدل یاد می&rlm کند :
شهد الله انه لا اله الا هو و الملائکة و اولوا العلم قائما بالقسط آل عمران.
و یا عدل را ترازوی خدا در امر آفرینش می&rlm داند :
و السماء رفعها و وضع المیزان » .
در ذیل همین آیه است که رسول خدا فرمود :
بالعدل قامت السموات و الارض »
آسمانها و زمین به عدل برپا است .
عدل تشریعی یعنی اینکه در نظام جعل و وضع و تشریع قوانین ، همواره اصل&rlm عدل ، رعایت شده و می&rlm شود نیز صریحا مورد توجه قرآن قرار گرفته است . در قرآن کریم تصریح شده که حکمت بعثت و ارسال رسل این است که عدل و قسط بر نظام زندگانی بشر حاکم باشد :
لقد ارسلنا رسلنا بالبینات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم&rlm
الناس بالقسط » .
همانا فرستادگان خویش را با دلائل روشن فرستادیم و همراه آنها کتاب&rlm و مقیاس ( قانون ) فرستادیم تا مردم بدینوسیله عدل را بپا دارند .
بدیهی است که برقراری اصل عدل در نظامات اجتماعی ، موقوف به این&rlm است که اولا نظام تشریعی و قانونی ، نظامی عادلانه باشد ، و ثانیا عملا به&rlm مرحله اجرا در آید .
علاوه بر

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-100370-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b9%d8%af%d9%84-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
- ۹۵/۰۶/۰۷