فایل فلش 20

  • ۰
  • ۰

مقدمه
لباس پوشیدن شانى از شؤون انسانى است، که عمرى به قدمت&rlm خود انسان دارد. تا جایى&rlm که مطالعات مردم شناسانه قد مى&rlm دهد،تلبس، دست کم سه نیاز متفاوت، حفاظت در مقابل سرما،گرماو برخى دیگر از عوارض طبیعى نیاز طبیعى ، حفظ عفت نیازاجتماعى و بالاخره آراستگى و زیبایى نیازروانى را در عرض&rlm هم تامین مى&rlm کرده است. نوع پوشش در هر جامعه، علاوه برخصوصیات جغرافیایى وطبیعى، موفقیت جنسى، سنى، شغلى &rlm و دیگر عوامل اقتصادى و اجتماعى تابعى از فرهنگ وجهان&rlm بینى حاکم برآن جامعه است. تن&rlm پوش یک جامعه بیش ازآنکه تبلور سلیقه ورزیها و تنوع طلب&rlm هاى بى&rlm حد و حصرانسانى&rlm باشد،آئینه تمام&rlm نماى جهان&rlm بینى و ارزش&rlm هاى حاکم بر فرهنگ&rlm یک جامعه است. البته نمى&rlm توان منکر شد که عوامل شناخته وناشناخته دیگرى نیز همواره وجود دارد که افراد را به نقض&rlm ارزش&rlm ها و عدم تمکین الگوهاى فرهنگى حاکم سوق مى&rlm دهد.اسلام به&rlm عنوان یک مکتب جامع، ارزش&rlm هایى را متناسب بابینش&rlm هاى خود بر رفتارها و آداب فردى و اجتماعى دینداران، ازجمله پوشش آنها حاکم کرده و با توجه به ضرورتهاى طبیعى ، اجتماعى و روانى معیارهایى را در کم و کیف لباس مدنظر قرارداده است که برخى واجب وبرخى مستحب مى&rlm باشند. طبیعى&rlm است عینیت &rlm یابى این&rlm الگوها نیز همچون سایرین رهین علم وآگاهى به مطالبات دین و میزان دغدغه خاطر در اجراى فرامین &rlm الهى است. در این مقاله سعى ما برآن است تا در حد بضاعت&rlm مزجاة خود، دیدگاه اسلام را با استناد به آیات و روایاتى چندمطرح سازیم.امید آنکه مقبول اهل نظرافتد.


قل &rlm للمؤمنین یغضوا من&rlm ابصارهم ویحفظوا فروجهم ذلک ازکى&rlm لهم &rlm ان&rlm الله &rlm خبیربمایصنعون و قل للمؤمنات یغضضن من &rlm ابصارهن ویحفظن &rlm فروجهن و لایبدین زینتهن الا لبعولتهن او آبائهن اوآباء بعولتهن اوابنائهن او ابناء بعولتهن او اخوانهن او بنى&rlm اخوانهن او بنى&rlm اخوانهن &rlm اونسائهن او ماملکت&rlm ایمانهن اوالتابعین غیراولى&rlm الاربة من&rlm الرجال اوالطفل الذین لم&rlm یظهروا على عورات النساء ولایضربن بارجلهن لیعلم مایخفین من زینتهن وتوبواالى الله جمیعا ایه المؤمنون لعلکم تفلحون. (نور:30-31)
ترجمه آیات
اى پیامبر، به مردان باایمان بگو که نگاههاى خود را از زنان فروگیرند و فرجهاى خود را حفظ کنند (بپوشانند) این کار براى آنهاپاکیزه &rlm تر است. به درستى&rlm که خداوند به آنچه انجام مى&rlm دهند آگاه &rlm است. و به زنان باایمان بگو که چشمان خود را از مردان فروگیرند و دامنهاى خود را حفظ کنند (بپوشانند) و زینتهاى خود راآشکار نکنند مگر آنچه که ضرورة ظاهر است و باید که گردن وسینه &rlm هاى خود را با روسریهاى خود فرو بندند و زینتهاى خود راآشکار نکنند، مگر براى همسرانشان یا برادرانشان یا پسران&rlm برادرانشان یا پسران خواهرانشان یا زنان آزاده یا کنیزان یا مردانى &rlm که تمایلى به زنان ندارند یا اطفالى که به عورت زنان آگاهى &rlm ندراند. و زنها نباید پاهاى خود را چنان برزمین بکوبند که &rlm زینتهاى مخفى آنها معلوم شود واى مؤمنان، به سوى خدا توبه &rlm کنید شاید رستگار شوید.


تفسیر مفردات آیه
الغض: از نظر لغت، دومعناى عمده براى غض بیان شده &rlm است،یکى نقصان و کم کردن و دیگرى بستن به چشم و هرکدام از این&rlm دو معنا قابل تبیین به دو صورت مى&rlm باشد که میتوان درمجموع، چهار معنا براى غض بیان کرد:
1- الغض:النقصان.
- کم کردن دید چشم، به این صورت که سررا به زیر بیندازدو یا صورت را برگرداند.
- کم کردن، به معناى نگاه آنى کردن نه نگاه استقلالى.
2- الغض: اطیاق الجفن.
- بستن چشم به صورت کامل و نگاه نکردن.
- بستن چشم به معناى انصراف و اعتنا نکردن.
باتوجه به متعلقهاى مختلفى که براى غض بصرمى&rlm توان &rlm گرفت وبا توجه به این مطلب که استعمال لفظ در اکثر از معناى واحد درقرآن، صحیح باشد، هر کدام از چهار معناى غض با توجه به یکى&rlm از متعلقها مى&rlm تواند صحیح باشد مثلا اگر متعلق را فروج بگیریم، معناى آن، بستن چشم به طورکامل مى&rlm باشد واگر متعلق را زن&rlm یا مرد بگیریم معناى آن،کم کردن دید یاآنى &rlm نگاه &rlm کردن مى&rlm باشد.

الخمار: روسرى و هرچیزى &rlm که سر را بپوشاند و از این&rlm که در آیه&rlm کریمه دستور داده که زنها به وسیله خمار گردن وسینه&rlm هاى خودرا بپوشانند، معلوم مى&rlm شود که خمار، اضافه براین که سر و موهارا مى&rlm پوشاند اطراف آن، مقدارى اضافه دارد که بتوان به وسیله&rlm آن گردن و سینه&rlm ها را پوشاند و همان طور که از شان نزول آیه نیزاستفاده مى&rlm شود، اطراف آن را قبلا پشت&rlm سر مى&rlm انداختند. پس&rlm خمار پارچه &rlm اى بزرگتر از روسرى مى&rlm باشد.

الفرج: به معناى شکاف است، اما در اضافه شدن به کلمه &rlm اى &rlm دیگر، معانى مختلفى دارد اگر به ضمیریا اسم انسان اضافه شودبه معناى محل مخصوص و یا کنایه از عورتین است
عورة: هر چیزى را که انسان حیا دارد که آن را آشکار کند، عورة&rlm گویند و اگر به ضمیر انسان اضافه شود معناى همان محل&rlm مخصوص را دارد.

الزینه: چیزى که به وسیله آن زینت مى&rlm کنند. (مایترین به) معناى لغوى زینت &rlm یا روایاتى که زینت استثناء شده در آیه &rlm کریمه را انگشتر معنا کرده سازگاراست اما با توجه به روایاتى&rlm که زینت استثنا شده را مقدارى از بدن، مثل صورت و دست تعبیر مى&rlm کند و با توجه به قول اکثر مفسرین که معناى زینت را مواضع زینت گرفته &rlm اند، مى&rlm توان در معناى لغوى زینت توسعه&rlm داد که هم شامل وسایل زینت&rlm شود و هم شامل مواضع زینت که&rlm مقدارى از بدن باشد. « الزینة تحسین الشى&rlm ء بغیره من لبسه او حلیة&rlm او هیئة&rlm »

الجیب: در اصل، طوقه و گشادى سرلباس است ولى براى&rlm گردن و سینه، کنایه آورده مى&rlm شود و در آیه کریمه هم که&rlm جیوب به ضمیر نساء اضافه شده &rlm است، معلوم مى&rlm شود که معناى&rlm آن، طوقه لباس نیست&rlm بلکه منظور، همان گردن زنان است که&rlm همان محل طوقه لباس است.

الاربه: به معناى حاجت و گاهى شدید منظور است.
متعلق غض در آیه شریفه
1- چون متعلق ذکر نشده&rlm است، ممکن است آن را مطلق آنچه که&rlm نگاه کردن به آن حرام است&rlm بگیریم چنانچه صاحب&rlm مجمع&rlm البیان، تفسیر کرده&rlm اند « عمالایحل لهم النظر الیه&rlm » .
2- ممکن است&rlm به قرینه جمله بعدى که حفظ فروج است، متعلق &rlm غض را فروج بگیریم چنانچه مرحوم، علامه طباطبایى &rlm فرموده&rlm اند: « و على هذایمکن&rlm ان &rlm تقید اولى&rlm الجملتین &rlm بنا بنتها ویکون&rlm مدلول الاه هوالتهى عن &rlm النظرالى &rlm الفروج&rlm » .
3- مى&rlm توان به قرینه &rlm مقابله دو آیه که اولى خطاب به مردان و دومى خطاب به زنان&rlm است، متعلق غض را در آیه اول، زنان و در آیه دوم، مردان&rlm بگیریم و ازشان نزول آیه نیز این وجه بیشتر از دو وجه قبلى&rlm استنباط مى&rlm شود.

شان نزول آیه
1- عن محمدبن یحى عن احمد بن محمد عن على&rlm بن الحکم عن&rlm سیف &rlm ابن عمیره عن سعد الاسکاف عن&rlm ابى &rlm جعفر علیه &rlm السلام قال:« استقبل شاب من الانصار امراة بالمدینة وکان النساء ینقنعن خلف&rlm آذانهن فنطر الیها وهن مقبله فلما جازت نظر الیها و دخل فى زقاق&rlm قدسماه بین فلان فجعل یتطر خلقها و اعترض وجهه عظم فى الحائط اوزجاجه فشق وجهه فلما مضت المراه نظر فاذا الدماء تسیل على توبه &rlm وصدره فقال والله لاتین رسول&rlm الله صلى&rlm الله &rlm علیه &rlm وآله ولاخیره فهبط جبرئیل علیه&rlm السلام بهذه الایه « قل&rlm للمؤمنین&rlm یغضوامن&rlm ابصارهم&rlm » » .
این شان نزول،احتمال سوم درمتعلق غض را تایید مى&rlm کند چون&rlm صحبتى &rlm ازفروج یا کل &rlm محرمات نیست &rlm بلکه مورد، زن ومرد است.
الف)مساله ملازمه
قبل از ورود در بحث، مناسب است که ابتدا، مساله ملازمه&rlm اى راکه در جریان بحث و استدلات، از آن گفتگو مى&rlm شود روشن کنیم.بین وجوب پوشش ونگاه، چهار صورت ملازمه،تصور مى&rlm شودکه بین دو مورد، ملازمه، عقلا و شرعا و عرفا ثابت است و بین &rlm دو مورد، ملازمه&rlm اى نیست.
1- وجوب ستر و پوشش، ملازم است &rlm با حرمت نگاه. در هرمورد و موضعى که امر به پوشش شده&rlm است، نگاه کردن به آن&rlm حرام است والا شرعا و عقلا و عرفا مناط و دلیلى براى وجوب &rlm پوشش به&rlm نظر نمى&rlm رسد و کاملا روشن است که مثلا زن باید بدن&rlm خود را بپوشاند اما آیا در منزل که هیچ فردى نیست&rlm یا در حمام&rlm نیز پوشاندن بدن واجب است&rlm یا خیر؟ پس معلوم مى&rlm شود که&rlm وجوب پوشش،براى حفظ&rlm ازنگاه&rlm است ومعلوم&rlm مى&rlm شود مواضعى&rlm که وجوب پوشش دارد حرمت نگاه هم دارد.
2- بین عدم وجوب پوشش و جواز نظر، ملازمه&rlm اى نیست زیرا ممکن است &rlm براى رفع حرج یا موارد دیگر، به عده&rlm اى&rlm رخصت داده&rlm شده که مواضعى از بدن را نپوشانند ولى به دیگران&rlm نیز اجازه نگاه داده نشده&rlm است مثل مقدارى از بدن مرد که&rlm وجوب پوشش ندارد ولى نگاه کردن زن هم جایز نیست.
3- بین جواز نگاه و عدم وجوب پوشش، ملازمه هست زیرا اگر نگاه کردن جایز است، پس معلوم مى&rlm شود که پوشش، واجب نیست، به همان بیان سابق.
4- بین عدم جواز نظر و وجوب پوشش ملازمه&rlm اى نیست.براى زن، نگاه به بدن مرد جایز نیست ولى براى مرد هم&rlm پوشاندن واجب نیست، به همان بیان سابق.

در این دو آیه، موضوعات ذیل، اهم مسائل طرح شده مى&rlm باشند.
1- مساله نگاه و به تعبیر قرآن، غض بصر.
2- مساله ستر و پوشش و به تعبیر آیه، حفظ فروج.
3- مساله عدم جواز اطهار زینت &rlm براى زنان به ضرب خمار.
4- استثناى مقدارى از بدن، از حکم وجوب پوشش، به&rlm تعبیر « الاماظهرمنها»
5- استثناى افرادى که در مقابل آنها حکم الزامى پوشش ازاو براى زن، برداشته شده&rlm است، به تعبیر « الا لبعوتهن»
6- منع زنان از هرگونه عمل محرک و جلب کننده، به تعبیر« ولایضربن بارجلهن»


الف) مساله نگاه
اما در خصوص نگاه چند مساله دراین آیه، مورد بحث قرارگرفته&rlm است.
1- حرمت نظر و نگاه به فروج (عورتین)
2- حرمت نظر و نگاه مرد و زن اجنبى به یکدیگر
3- حرمت نظر و نگاه شهوانى مطلقا
4- جواز نظر و نگاه به دست و صورت زن اجنبى

1- حرمت نظر و نگاه به فروج
اولا، نگاه به عورتین، چه نگاه مرد به مرد یا مرد به زن یا بالعکس، تمام موارد حرام است. آیه کریمه مى &rlm فرماید: « یغضوامن ابصارهم و یحفظوا فروجهم&rlm » به&rlm دلیل روایت که مى &rlm فرماید:منظور از حفظ فروج در این آیه، حفظ از نگاه است یعنى باید بپوشانند و هر موضعى از بدن که واجب باشد پوشانده شود.مسلما نگاه به آن محل، حرام است چون پوشاندن براى این&rlm است که دیده نشود، پس نگاه کردن به آن حرام است و همچنین&rlm به دلیل مقابله بین غض یصر و حفظ فرج که اولا، نگاه مطرح &rlm شده بعدا حفظ، معلوم مى&rlm شود که منظور از حفظ، همان حفظ ازنگاه است و شاید کلام امام علیه&rlm السلام هم اشاره به همین&rlm مقابله باشد.
استدلال قبل به آیه کریمه، براى حرمت نگاه به عورتین از راه &rlm ملازمه بین وجوب پوشش و حرمت نظر بود با توسل به جمله&rlm حفظ فروج اما خود جمله « یغضوا من ابصارهم یا بغضض من&rlm ابصارهن&rlm » نیز دلالت &rlm بر حرمت نظر به فروج (عورتین) دارد که&rlm متعلق غض را به قرینه حفظ فروج که بلافاصله بعد از آن&rlm آمده&rlm است&rlm خود فروج بگیریم و معناى غض چشم، بستن باشد پس آیه کریمه مى&rlm فرماید: (امر مى&rlm کند) که به عورتین نگاه نکنید.اما صرف نظر از آیه، حرمت نگاه به عورتین بین فقها و مسلمین&rlm اجماعى است و قابل تردید و تشکیک نیست.
2- حرمت نظر و نگاه زن و مرد اجنبى به یکدیگر
» قل للمؤمنین یغضوا من ابصارهم&rlm «
آیه اول، به قرینه آیه دوم و تقابل بین این دو آیه، خطاب به &rlm مردان و متعلق خطاب زنان است یعنى مردان چشمان خود رااز زنان فرو گیرند و به آنها نگاه نکنند و همچنین « قل للمؤمنات&rlm » خطاب به زنان بوده و متعلق خطاب، مردان هستند یعنى زنان&rlm نیز به مردان نگاه نکنند و یا از این قسمت آیه، حرمت نگاه به&rlm زنان یا بخشى از بدن آنها معلوم مى&rlm شود « ولایبدین زینتهن&rlm » به&rlm زنان دستورداده شده که زینتهاى خود رابپوشانند وآشکار نکنند و منظوراز زینت، مواضع زینت است، چون که خود زینت،به&rlm خودى خود، حرمت آشکار کردن ندارد بلکه چون اظهار زینت &rlm موجب اظهار موضع آن و بدن زن مى&rlm شود لذا آشکار کردن آن&rlm حرام&rlm است. بعضى، وجوب پوشش دارد وبه بیانى که گذشت &rlm هر موضعى که پوشش آن واجب باشد نگاه به آن حرام است.
3-حرمت نظر و نگاه شهوانى
« قل للمؤمنین یغضوا من&rlm ابصارهم ... و قل للمؤمنات یغضضن&rlm » متعلق&rlm غض در آیه، هرکدام از زن و مرد است. و معناى غض بصر،بستن چشم و ترک نظر نیست &rlm بلکه کنایه است از ترک استمتاع&rlm هرکدام از زن و مرد از دیگرى، مگر از زوج و زوجه و مملوکه.پس استمتاع ولذت بردن هرکدام از زن و مرد از دیگرى جز در آن &rlm دو مورد، حرام است. حال اگر نگاه در موردى که اصل آن جایزاست همراه شد با نوعى استمتاع ولذت و شهوت، همان چیزى&rlm است که آیه از آن نهى مى&rlm کند. مرحوم، آیت الله خویى -رحمة&rlm الله علیه - مى&rlm فرمایند: « فانها الایه تدل على لزوم کف النظرالذى هو بعمنى الانصراف عن الشى تماما فتدل على حرمة جمیع&rlm انواع الاستمتاع من المراة. ماعدا المملوکه والزوجه، و علیه فاذا ثبت من&rlm الخارج جواز النظر الى بعض اعضاء المراة علم ان المراد من ذلک انماهوالنظر البحت لاالمشوب ینوع من الاستمتاع والتلذذ»
4- جواز نظر و نگاه به صورت و دست&rlm بدون شهوت
« لاییدین زینتهن الا ماظهر منها» . براى حرمت نظر به زن اجنبه، به&rlm این قسمت از آیه کریمه استدلال شد که مى&rlm فرماید: « لایبدین &rlm زینتهن&rlm » ولى این بخش نیز استثنایى دارد « الا ماظهر» مگر آنچه که&rlm ظاهر است. در باره این استثناء واقوال مختلفى که ذیل آن بیان&rlm شده&rlm است ان شاءالله، در مساله پوشش وجه و کفین، به صورت&rlm مفصل بحث&rlm خواهد شد اما مختصرا باید گفت که از « لایبدین &rlm » که&rlm آشکار نکنند و بپوشانند، مقدارى استثناء شده که « الا ماظهر منها» است و منظور از « الاماظهر» به ضمیمه روایات، صورت و دستهااست در نتیجه صورت و دست از حرمت نظر به اجنبیه استثناء شده&rlm است، البته فقها دراین مساله، سه قول دارند:
1- جواز نظر به وجه کفین، بدون شهوت 2- عدم جواز، مطلقا 3- تفصیل بین دفعه اول که جایز است و دفعه بعدى که&rlm حرام است.


ب) مساله پوشش
در مساله پوشش نیز دو مساله، قابل بررسى است که آیه کریمه،آن را بیان نموده است: یکى مساله پوشش فروج که بین زن ومرد، یکسان است و دیگرى مساله پوشش بقیه بدن، که احکامى&rlm مخصوص به زنان بیان شده&rlm است.
مساله پوشش فروج
مساله پوشش فروج، در این آیه کریمه براى مردان و زنان یکسان بیان شده&rlm است « یحفظوا فروجهم&rlm » خطاب به مردان و « یحفظن&rlm فروجهن &rlm » خطاب به زنان. معلوم مى&rlm شود که این حد از پوشش&rlm که مربوط به فروج&rlm است &rlm بین زنان و مردان مشترک&rlm است و تفاوتى بین آنها نیست اما خود آیه،اولا، به وسیله « بحفظوا &rlm » دلالت &rlm برالزام دارد، یا این که به صورت خبر آمده&rlm است که تاکید بیشترى&rlm بر امر دارد و یا این که لام امر، محذوف است &rlm یا جواب مشروط مقدر ولى در هر صورت شکى نیست که دلالت &rlm بر الزام دارد و ثانیا: کلمه حفظ در این آیه کریمه، به معناى پوشاندن فروج&rlm است، به دو دلیل:
1- به قرینه صدر آیه که مساله غض بصر را مطرح مى&rlm کند وبعدا مساله حفظ فروج را، معلوم مى&rlm شود که در مقابل نگاه &rlm نکردن دستور به پوشاندن مى&rlm دهند.
2- از امام صادق علیه&rlm السلام ذیل همین آیه، نقل شده &rlm است&rlm که فرمودند: هر آیه&rlm اى که در قرآن درباره حفظ فرج آمده&rlm است،منظور حفظ از زناست مگر این آیه که منظور، حفظ از نگاه است&rlm که همان پوشش است. « ... کل شى فى القرآن من حفظ الفرج فهو من&rlm الزنا الا هذه الایه فهو من النظر» روایات زیادى نیز دلالت &rlm بر وجوب پوشش عورة، در باب&rlm آداب حمام دارد. اضافه بر این که سیره عملى قطعى، برپوشش عوره، موجود بوده و هست.

ج) مساله پوشش مخصوص زنان
« ولایبدین زینتهن&rlm » در این آیه، تا این جمله، احکام براى مردان و زنان یکسان بیان شده &rlm است وازاینجا به بعد، احکامى مخصوص &rlm به زنان است و معلوم مى&rlm شود که زنان، در مساله پوشش&rlm احکامى بیشتر از مردان دارند.
اولا، زن باید تمام بدن خود را اضافه بر عورتین بپوشاند واین مساله، بین مسلمین متفق علیه است و آیه کریمه نیزدلالت &rlm براین مطلب دارد:
1- « یحقطن فروجهن&rlm » فرج در آیه، اشاره به همان عورتین &rlm است و در مورد زنها چندین روایت وارد شده&rlm است مبنى براین &rlm که تمام بدن زن عورة است و در نتیجه ، باید پوشانده شود مثل&rlm « المراة کلها عوره&rlm » ، قال علیه&rlm السلام: &rlm « انماالنساء عى و عورة&rlm » .
2- &rlm « ولایبدین&rlm زینتهن &rlm » منظوراز زینت، مواضع زینت &rlm است یعنى بدن را باید بپوشانند و فروج هم که وجوب پوشش آن، قبلا بیان شد.
&rlm 3- « ولایضربن یخمرهن على جبوبهن &rlm » ظاهر آیه کریمه، این&rlm است که زنها بدن را مى&rlm پوشاندند ولى مقدارى از گردن آنها بازبود که این را هم مى&rlm فرماید: بپوشانند.
ضمنا آیه « قواعد» مى&rlm گوید که زنان سالخورده مى&rlm توانند مقدارى از پوشش خود را کنار بگذارند. معلوم مى&rlm شود که زنان &rlm دیگر باید تمام بدن خود را بپوشانند. و همچنین آیه&rlm « جلباب&rlm » ظهور واضحى دروجوب پوشش کل &rlm بدن دارد چون&rlm که جلباب جامه&rlm اى تقریبا سراسرى است که کل بدن را مى&rlm گیرد.
مرحوم، آیه&rlm الله حکیم - رضوان&rlm الله علیه - مى&rlm فرمایند:
&rlm « یحب سترالمراة تمام بدنها اجماعا بل ضرورة من الدین و یشیرالیه&rlm قوله تعالى ولیضربن یخمرهن على جبوبهن ولایبدین زینتهن&rlm الالیعولتهن ... وقوله تعالى والقواعد من النساء وصیحیح الفضیل وصیحیح الیزتطى وماورد فى حرمة النظر الى الاجنبیه نباءعلى&rlm الملازمه بین حرمة النظر و وجوب الستر المفروغ عنها فى ظاهرالض و الفتوى&rlm » .
مقدار استثنا از مساله وجوب ستر
در مساله وجوب ستر در این آیه کریمه، دو استثنا واقع شده&rlm است: یکى استثناء مقدارى از ستر و دیگرى مقدارى از مردان یا زنان که حکم الزامى پوشش در مقابل آنها برداشته شده&rlm است. امامقدار استثناء از خود پوشش « الا ما ظهرمنها» براى روشن شدن&rlm معناى این بخش از آیه کریمه قبلا باید چند نکته را بیان کنیم:
1- منظور از زینت در آیه، خود زینت نیست چون که&rlm مسلما خود زینت&rlm به خودى خود، حکم وجوب پوشش ندارد وآشکار کردن آن هم اشکالى ندارد بلکه منظور، مواضع زینت &rlm است که لازمه پوشاندن زینت، پوشاندن بدن و لازمه آشکارکردن آن، آشکار کردن بدن است.
2- استثناء « الا ما ظهر منها» متصل است نه منقطع زیرا که&rlm اولا،اصل در استثناء، متصل بودن است و منقطع بودن، احتیاج&rlm به قرینه دارد که در این&rlm جا قرینه&rlm اى وجود ندارد.

فرمت این مقاله به صورت Word و با قابلیت ویرایش میباشد

تعداد صفحات این مقاله 20 صفحه

پس از پرداخت ، میتوانید مقاله را به صورت انلاین دانلود کنید



دریافت‌فایل



لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-98267-%d8%af%d8%a7%d9%86%d9%84%d9%88%d8%af-%d9%85%d9%82%d8%a7%d9%84%d9%87-%d8%ad%d8%ac%d8%a7%d8%a8-%d8%af%d8%b1-%d9%82%d8%b1%d8%a2%d9%86/
  • ۹۵/۰۵/۲۶
  • matin rezania

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی